Geschiedenis Wit-Blauw Kampen

Vroeger1Historie
Wit-Blauw behoort tot één van de oudste korfbalverenigingen van ons land. De club werd opgericht op 14 september 1920 en dat houdt in dat we slechts twee jaar verwijderd zijn van het 100-jarig bestaan. Het korfbal werd uitgevonden door Nico Broekhuysen in 1902. Na Zwolle was Kampen de tweede plaats in de Noordwesthoek van Overijssel waar deze sport kon worden beoefend.

Ontstaan
En ons ontstaan hebben we eigenlijk te danken aan de KNAU welke in die jaren op Hemelvaartsdag sportinstuiven organiseerde in Nederland. Naast de atletiek kon men toen ook kennis maken met het korfballen. Een aantal leden van de Kamper sportvereniging Tot Heil Onzer Ribbenkast (THOR) had naast de beoefening van de atletiek en gymnastiek direct belangstelling en besloten een afdeling korfbal op te richten. Vanwege de clubkleuren van moedervereniging THOR werd de nieuwe korfbalafdeling Blauw-Wit genoemd. De grote stimulator in de beginjaren was Joh. D. Pap. Hij werd ook de eerste voorzitter. Werd in 1949 erevoorzitter en opende in 1976 nog de kantine van Wit-Blauw op het voormalige militaire sportveld aan de Haatlanderdijk.

Accomodatie
In het begin werd er gespeeld op de Zandberg in IJsselmuiden. Vanuit hier werd er verhuisd naar achteréénvolgens de weilanden achter café Schuttert in IJsselmuiden aan de Koekoeksweg (vandaar waarschijnlijk onze gezellige, Bourgondische insteek), de Zeven Heuveltjes, Haatlanderdijk en nu op Sportpark Hagenbroek. Vermeldenswaardig is dat er tussendoor ook nog werd gespeeld op velden aan de Cellesbroeksweg en op het sportveld aan de Burgemeester van Engelenweg.

Naamsverandering
In 1935 ging Blauw-Wit in de eerste klasse spelen. Echter daar speelde al een ploeg uit Amsterdam met dezelfde naam. Dit vond de bond allemaal maar heel lastig en werd het verzoek ingediend de twee kleuren maar om te draaien naar Wit-Blauw. Dat jaar degradeerde overigens Wit-Blauw ook direct weer, op verzoek van eigen bestuur. De reiskosten konden namelijk op geen enkele manier voldaan worden.

Zondagvereniging
Wit-Blauw is jarenlang een zondagvereniging geweest en dat leverde regelmatig problemen op. Wanneer er in het ‘korfbalgekke’ Twente moest worden gespeeld kon het bestuur geen beroep doen op de Kamper Busmaatschappij. Deze reden niet op zondag dus moest er een beroep gedaan worden op een busmaatschappij uit een ander dorp. Zo’n wedstrijd kostte de spelers en speelsters een hele dag vanwege de sukkeldraf van de bussen en in Hengelo werd gestopt bij kennissen voor een lunchpakket.

Prestaties
scannen0010In 1929 werd Wit-Blauw Overijssels kampioen en twee jaar later promotie naar landelijke eerste klasse. Daarna vrijwillige degradatie vanwege dalend ledenaantal. Net voor uitbreken tweede wereldoorlog heeft de club nog slechts 20 leden en voortbestaan van de club lijkt teneinde. Zover komt het niet, in 1941 wordt in de bakkerij van Braaksma een doorstart gemaakt door 6 trouwe leden. In 1946 weer een kampioenschap naar eerste klasse. In 1961 volgt er nog een promotie naar landelijke tweede klasse maar daarna volgen er slechts heel veel magere jaren. 1970 wordt een topjaar en promoveert de selectie in de zaal naar de overgangsklasse. De sterrenploeg valt drie jaar later uitéén en binnen een paar jaar valt de club terug naar de derde klasse. Onder bezielende leiding van Frans Strikkers en Sybella Kuiper werd in 1980 de promotie ingezet naar de tweede klasse. In 1985 werd de eerste klasse ingevlogen. Sindsdien mogen we heel trots zijn op het feit dat de selectie veelal enkel heeft gespeeld op het hoge overgangsklasse niveau, heel soms afgewisseld met een degradatie in zaal of veld. Een vereniging, redelijk klein maar groots in daden! Een aantal keren mochten we zelfs met een jeugdselectie kampioen van Nederland worden.

Wit-Blauw/Green Organics, de club op weg naar een 100-jarig bestaan.
Korfballend gezien de onbetwiste trots van Kampen.